Cikkek : Szent Kereszt felmagasztalsa |
Szent Kereszt felmagasztalsa
2010.09.14. 11:02

A szent keresztet nnepeljk ma az Egyhzban. Azt a keresztet, amely oly sok helyen s oly sokfle mdon megtallhat. Hiszen ott van a kereszt a templomok tornyn ltalban legmagasabban egy-egy telepls fltt, ott van egy-egy rgi plet homlokzatn, ott van a szobnk faln. Ott van a temetben, a keresztek sr erdejben, ott talljuk a nyaklncokon, flbevalkon, kszereken.
Mi ez az egyszer jel, amely oly sok helyen ott van, aminek annyi vltozata alakult ki, amit oly gyakran hasznlnak, s megtallunk ma is cmerekben, jelvnyekben? Mi ez a jel amely leginkbb az eurpai kultrt teljesen betlti?
Ha a kereszt eredett kutatjuk vissza kell mennnk egszen az korba, a perzskhoz. A perzsktl terjedt el a kereszt, amely kivgzsi eszkz volt. Tlk vettk t tbbek kztt a rmaiak is ezt a kivgzsi mdot. A keresztutak szoksos brzolsval ellenttben az eltlt nem az egsz keresztet vitte a veszthelyre, hanem csak a vzszintes szrt, amelyet kiterjesztett karjaira ktttek, s amelynek slya j 30-40 kg-ot tett ki. A veszthelyen szgeztk kezeit a vzszintes gerendba, majd illesztettk azt a mindig a veszthelyen besott fggleges oszlopba, s vgl a lbt is odaszgeztk az eltltnek. Az eltltnek rettenetes knokat kellett killni, mire elrkezett a hall, s ez a haldokls sokszor napokig is eltartott. Oly rettenetes kivgzsi md volt, hogy a Rmai Birodalomban ezt a rmai polgrokra nem volt szabad alkalmazni. Csak a gyilkosok, lzadk, rabszolgk, bnsk kivgzsi mdszere volt, amint az Kr. e. 71-ben trtnt, amikor Crassus leverte a Spartacus fle rabszolgafelkelst s elrettentsl az egyik Rmba vezet t mellett 6000 ragszolgt fesztett keresztre. Akrhogy is szptennk a dolgot a kereszt vgs soron eredett tekintve egy bitfa. Olyan bitfa, kivgzeszkz a kereszt, mint ma az akasztfa, vagy az villamosszk. S ez a rettenetes knzszerszm csak azrt maradt meg az eurpai kultrban, mert Jzus Krisztus, a Megvlt, ezen szenvedett s halt meg.
Kereszt, akasztfa vagy villamosszk - egy lgyeges a keresztnl: egy bitfa lett a keresztnysg legfbb szimblumv. Mert Jzus Krisztus, az Isten Fia szenvedett s halt meg rajta. s valban szenvedett, nem csak egy ltszattestben volt, nemcsak ltszlag vrzett s haldoklott, ahogyan oly sokan tvesen hittk mr a keresztnysg trtnete sorn a kezdetektl napjainkig. Mert ha belegondolunk igazn, hogy kicsoda Jzus Krisztus, akkor mg annak a gondolattl is elborzad tisztessges rzs ember, hogy az Isten szenvedjen. Mert Jzus valban Isten Fia volt, nem pedig egy klnleges kpessgekkel rendelkez ember, prfta.
De szenvedhet az Isten? Muszj volt ilyen utols mdon megvltani a vilgot, a mindenhat, mindentud Istennek nem lett volna lehetsge arra, hogy msknt vltsa meg az embereket? Ne ennyi szenveds, botrny rn? Ne egy gyilkosoknak, gazembereknek fenntartott utols bitfn?
A megdbbent az, hogy Istennek lett volna ms mdja az emberek megvltsra. De ht akkor mirt ezt az utols, megbotrnkoztat mdszert vlasztotta?
A vlaszt hallottuk a mai evangliumban: "gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta oda, hogy mindaz aki benne hisz el ne vesszen, hanem rkk ljen." A szeretet a kulcssz teht ebben a keresztldozatban. Mert tvesen benne maradt az emberek tudatban az sidk ta meglv vallsos jelensg az ldozattal kapcsolatban. Eszerint az ldozat azt jelenti, hogy az ember valamit lel, felldoz, megsemmist, hogy kiengesztelje az isteni erket. A pognyok llatokat, vagy nmely vallsok embereket ldoztak az isteneknek, hogy ezzel kedvkben jrjanak. Jzus Krisztus keresztldozatnl mg vletlenl sem lehet erre gondolni, mert knnyen gy jhet ki a vgeredmny, hogy az Atyaisten felldozta Fit, egy embert, egy tkletes embert, hogy az emberisg az Isten kedvben jrjon. Ez a gondolat egy tkletesen elferdtett dolog. Jzus keresztjnl nem errl van sz, nem arrl, hogy a mi Istennk ilyen vreskez lenne. Nem vletlenl sem. A keresztldozatban arrl van sz, hogy Isten Fia nknt, sajt elhatrozsbl belehal a szeretetbe. Nem ismeretlen szmunkra a szeretetnek ez a magasfoka az emberek kztt, mert gondoljunk a szerelmesekre, vagy a hzastrsakra, vagy a gyermekrt aggd anyra amikor art halljuk, hogy "belehalnk, ha trtnne valami bajod, belehalnk, ha elvesztenlek". Ez trtnt a kereszten: Jzus bele is halt ebbe az aggdsba, ebbe a mindent flt szeretetbe. Mert "gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta oda, hogy mindaz aki benne hisz el ne vesszen, hanem rkk ljen."
Szeretet - ez a sz manapsg igencsak sokat cseng a flnkbe, ton-tflen. De a legnagyobb baj nem is az, hogy a szt rosszul rtelmezik, hanem az, hogy meg sem tudjk mr lni az igazi nzetlen szeretetet. Mai teljestmnyekre trekv korszellemnk megfertzte a szeretet igazi rtelmt is. Az hisszk, hogy a szeretet olyasvalami amit mennyisggel lehet mrni, mint a pnzt: ha kiadjuk keznkbl, akkor kevesebb lesz. Emiatt nem tudnak nzetlenl, szeretetet adni sokan msoknak. Feltteleink vannak: elfogadlak, szeretlek, ha ezt meg ezt megteszed.
Kedves testvrek, a valdi szeretet nem mrhet le mennyisgben, nincs felttelhez ktve. Nem fogy el, ha adjuk, hanem ppen akkor nvekszik, ha msokkal is megosztjuk, ha msokon gyakoroljuk nzetlenl, felttel nlkl. Ezt mutatta meg Jzus a kereszten, azt az igazi, tkletes szeretetet. Hiszen mondta: "nagyobb szeretete senkinek sincs annl, mint aki lett adja bartairt". lett adta, mindent kiadott magbl nzetlenl. s szegnyebb lett ltala? Nem! Hiszen hny, meg hny milli ember szeretett szerezte meg ezzel az nzetlensgvel. Hnyan voltak kszek letket is rte adni a keresztny vrtank kztt. Hny millian szeretik napjainkban is ezrt az nzetlensgrt t a keresztnyek.
Ez teht a kereszt zenete, ennek a kt egymsba rakott fagerendnak. S gy lett az utols bitfbl a szeretet felkiltjele. Tekintsnk ezentl gy a keresztre, akr itt a templomban, vagy hzaink, szobink faln fgg keresztre, mint annak jelre, hogy ennyire szeret minket az Isten. S ha ennyire szeret minket, akkor nem maradhat ez viszonzs nlkl. letnkben, htkznapjainkban vlaszoljunk Isten szeretetre felebartaink s Isten nzetlen, felttel nlkli szeretetvel.
/forrs: bacskaplebania.hu/
|