Cikkek : "Szomorsgtok rmre fordul" |
"Szomorsgtok rmre fordul"
Dobos Marianne 2007.06.01. 12:54
"Szomorsgtok rmre fordul"
,,Van egy Krisztus- legenda. Ebben lerja a szerz, hogy amikor Jzus meghalt, hogyan lett bke s csend a fldn. Egyms ellen tusakod hallos ellensgek m o s o l y o g v a nyjtottak egymsnak kezet. vszzados ellenttek simultak el. Mindenkinek a lelkben boldogsg honolt. Igen, ez Jzus szenvedsnek a titka: az Isten rhelyezte az egsz vilg minden nyomorsgt, hogy a keresztrl uralkodjk a bn, a Stn s a hall felett, s bkt, boldogsgot adjon az egsz vilgnak.
"Szomorsgtok rmre fordul"
,,Van egy Krisztus- legenda. Ebben lerja a szerz, hogy amikor Jzus meghalt, hogyan lett bke s csend a fldn. Egyms ellen tusakod hallos ellensgek m o s o l y o g v a nyjtottak egymsnak kezet. vszzados ellenttek simultak el. Mindenkinek a lelkben boldogsg honolt. Igen, ez Jzus szenvedsnek a titka: az Isten rhelyezte az egsz vilg minden nyomorsgt, hogy a keresztrl uralkodjk a bn, a Stn s a hall felett, s bkt, boldogsgot adjon az egsz vilgnak.
Jzus szenvedsrl a vilg nyomorsgra, a sajt letnk szenvedseire hull a tekintetnk. A szentatya 1954. II. 14-n a betegekhez intzett rdiszzatban ezt mondja: ,,Szmon tart titeket Krisztus helyettese, mint az Isten E g y h z n a k drga kincseit s lelki erforrsait.” Valban a hv ember szenvedse erforrs s megvlts. Isten akaratn nyugv szenveds, termkeny, akrcsak Krisztus.” – gy fogalmazott nagypnteki szentbeszdben 1956. mrcius 30-n Brenner Jnos. ,,Vannak emberek, akik nemcsak nmagukat puszttjk el, hanem msokat is megrontanak s a pusztts erit hagyjk maguk utn, akik egsz nemzedkeket hajszolnak bele az lettagadsba. Gondoljunk csak szzadunk nagy csbtira s ltni fogjuk, hogy mennyire ez a valsg. Egyesek tagadsa raglyos betegsgg vlik, mely a tbbieket is magval ragadja. De – Istennek hla! – ez nem csak negatvumban van gy. Vannak emberek, akik a szeretetnek, a killt szenvedseknek, a becsletessgnek s az igazsgnak gyszlvn tlrad tbblett. hagyjk maguk utn, amely msokat felvesz s magval hordoz. Valban van helyettests a ltezs legmlyn. Krisztus egsz titka ezen alapul.
Mondhatja erre valaki: no j, rendben van, ltezik ilyen. De Krisztus szeretetnek tlrad bsge elegend; semmi nem kell hozz. egyedl vlt meg, s minden ms bekpzeltsg lenne, mintha neknk az vgtelen szeretethez a mi vgessgnkkel mg valamit hozz kellene adnunk. Ez gy van s mg sincs gy. Krisztus szeretetnek nagysghoz ugyanis hozztartozik, hogy nem hagy meg bennnket a passzv befogads llapotban, hanem bevon tevkenysgbe s szenvedsbe. A kolosszei levl hres szvegrszben ezt olvassuk: ,,…Testemben kiegsztem azt, ami mg hinyzik Krisztus szenvedsbl, testnek az Egyhznak javra” (Kol. 1,24).
,,n vagyok a szlt, ti a szlvesszk” (Jn15,5). A Kereszt mint szltke a mozaikrl lefel mutat az oltrra, amelyen a fld termse mindig jra s jra Jzus Krisztus szeretetnek borv vltozik t. Az Eukarisztiban Krisztus szltkje teljes szlessgben benvi a fldet. Vilgmret nnepben Isten szltkje a fld fl hzza kreit s annak lett a Krisztussal val kzssgbe veszi fel. Maga a kp gy mutatja meg neknk a valsghoz vezet utat. ,,Vtesd fel magadat Isten szltkjbe“ – mondja neknk. Add bele letedet a szent fba, mely mindig jra kin a Keresztbl. Lgy te magad is rajta egy g. Mrtsd bele letedet a megbklsbe, mely Krisztusbl fakad, s ltala emeltesd magadat felfel.
(…). …az Eukarisztia mennyire tfogja s talaktja a vilgot. Az Eukarisztia nem csupn a templom terbe s egy zrt kzssghez tartozik. A vilgnak eukarisztikusnak kell lennie, Isten szltkjben kell laknia.” (Joseph Ratzinger bboros)
Brenner Jnost ,,Mindezideig nem tisztzott krlmnyek kztt 1957. december 15-n jjel srgs betegellts rgyn kicsaltk plbniai laksbl. A templomban nyakba akasztotta betegellt tarsolyt, melyben az Oltriszentsget vitte, s ksrjvel a dombtetn keresztl vezet gyalogton elindult Zsida kzsg fel. A kt falu kztt megtmadtk s kegyetlen brutalitssal 32 ksszrssal megltk…”
rnapjn, 1957. jnius 20.-n, prdikcijban szent Tarziciuszt is emlti, ,,aki meghalt, de Jzus testt nem engedte meggyalzni. ,,gy halt meg alig fl vvel ksbb maga is. Mint az Oltriszentsg vrtanjnak, boldogg avatsi gye folyamatban van.
Az 50 v eltti jszakra emlkezhetnk gy, ahogyan az rnapja nneplsre hvja fel Ratzinger bboros a figyelmnket:
,,Az rnapja pedig az Eukarisztia kozmikus nneplst jelenti, amikor jelkpesen kivisszk utcinkra s tereinkre, hogy a vilg az j szltke termstl, Jzus Krisztus keresztjnek letfja ltal meggygyuljon s megbklst nyerjen.. Ilyen rzlettel ljk meg az nnepet. A krmenet mintegy hangos kilts az l Istenhez: Teljestsd greteidet! Nje be szltkd a fldet s legyen az mindnyjunk szmra a bkessges let terv. Mregtelentsd ezt a vilgot letvizeddel, szereteted borval. Ne hagyd, hogy fldedet a gyllet s az emberek fennhjz tudlkossga elpuszttsa. Te magad vagy, Uram, az j g – az az g, amelyben az Isten is – ember. Ajndkozd neknk az j fldet, amelyen mi, emberek, gak lesznk rajtad, az let Fjn, szereteted vizei ltal ntzve, s egytt belevonva az Atyhoz val felemelkedsbe, amely az egyedl igazi, mindnyjunk ltal vrt halads.”
,,… a lelkek orszgban minden mindenki. nincs magntulajdon. a msik ember java az enym lesz, az enym pedig az v. Minden Krisztustl jn, de mivel hozz tartozunk, a mink is az v lesz s gygyt ert nyer. Ezt kell rteni az Egyhz kincsn s a szentek igaz tettein.”
Ahogyan az Egyhz kincseit szmon tartotta XII. Pius ppa – mi magyarok vrva vrjuk, s remljk – hogy legjabb kori trtnelmnk 26 vet lt mrtrjt, mint vrtant veszi szmba XVI. Benedek ppa a vilgegyhz kincsei sorban.
Az adventi koszor harmadik gyertyja Rbakethelyen s a hozztartoz filikban nem rzsasznknt emlkeztetett az rmre, de vtizedek ta pros, mint kiomlott vre, amely tven ve Jnos atya karingt teljesen titatta.
A gysz azonban rmre fordul. A nagypnteket kvet negyvenedik napon a tantvnyokat is nagy rm tlttte el, amikor az Olajfk hegyrl, a mennybemenetel utn visszaindultak Jeruzslembe, brha tudtk, hogy nem fogjk ebben a vilgban tbb Jzust viszontltni.
A nagypntek s mennybemenetel. helysznn az Olajfk hegyn nhny olajfag is ktezer v ta tanja ennek. "Ezek mindenekeltt a Getszemni-kertben tlttt jszakra emlkeztetnek. A flelem helye a remny helyv lesz. ppen ott. ahol a hall drmjt s az azzal jr megalztatst szenvedte el lelkben Jzus, ott megy vgbe az ember megjulsa, ppen ott kezddik el igazi felemelkedse. Az olajfa levelei azonban nmaguk nevben is beszlnek: hirdetik, hogy a teremts j, hirdetik adomnyinak gazdagsgt, a teremts s az ember egysgt, amelyben mindkett kzs Teremtjk ltal vlik rthetv. A bke jelei gy lesznek egy kozmikus liturgia jeleiv is.
Jzus Krisztus trtnete nemcsak egy emberek kztt vgbement esemny, egy nyomorult kis bolygn, valahol a vilgmindensg csendjben. Magba foglalja az eget s a fldet, az egsz valsgot. Ha mi istentiszteletet tartunk, az nem valamilyen csaldi sszejvetel, amelyen egy ttekinthet kzssg tmaszt nyjtjuk egymsnak. A keresztny liturgia kozmikus mret: bekapcsoldunk a teremtett vilg Istent dicst nekbe s egyben gy meg is szlaltatjuk a teremtst.” (Joseph Ratzinger ) ,,Missa, quid si ultima!”
Itt mutatta be utols szentmisjt Brenner Jnos 1957 december 14- n. – ahogyan ezt mrvnytbla jelzi a rbakethelyi templomban.
Itt mondta valsznleg letben utolszor: ,,Ecce Agnus Dei”
,,A Jelensek knyve szerint egyedl a Brny trheti fel a trtnelem pecstjeit. A leltnek ltsz, de mgis l Brnyt illeti meg valamennyi teremtmny hdolata a mennyben s a fldn. A magt jajsz nlkl meglni hagy brny a szeldsg pldakpe, amelyrl gy szl az rs: ,,Boldogok a szeldek, mert vk lesz a fld” (Mt5,5)
Hallos sebvel azt mondja neknk, hogy vgl nem azok lesznek gyztesek, akik lnek. A vilg sokkal inkbb abbl l, aki felldozza magt. Annak az ldozata, aki lelt brnny lesz, tartja ssze az eget s a fldet. Ebben az ldozatban rejlik az igazi gyzelem. Belle fakad az az let, mely a trtnelemnek minden szrnysgn keresztl is rtelmet ad s azt vgl majd rmnekk vltoztatja t.”
A szenveds, gy Jnos atya szenvedse is, az igazsg szksges hitelestse, de csakis az igazsg adhat rtelmet a szenvedsnek.
,,Szemnk vgl a kereszt brzolsn akad meg: Krisztus lehajtotta fejt s lelkt az Atya kezeibe adta. Arcrl, egsz alakjrl mlysges bke rad. Ha a megfesztettnek ezt az brzolst cmfelirattal akarnnk elltni, rgtn ilyen szavak jutnnak esznkbe, mint a megbkls vagy megnyugvs. Legyzte mr a fjdalmat. Haragnak, kesersgnek vagy vdnak nincs semmi jele a kpen Annak a bibliai mondsnak az igazsga, hogy a szeretet ersebb, mint a hall, itt szemllhetv vlik. Tulajdonkppen nem is a hallt ltjuk, hanem a szeretetet, mely nem sznt meg a halllal, hanem ppen hogy uralkod motvumm vlt. A fldi let elenyszett, de a szeretet megmaradt.” (Joseph Ratzinger bboros)
Visszajutottunk a bevezet sorok idzett gondolattl a szombathelyi ferences templom vegablakn brzolt, a Feltmadt dvzt, s Brenner Jnos letnek egy mondatban sszegezhet tansgtev valsghoz: ,,MAGAMAT IS FELLDOZOM LELKETEKRT”
Dobos Marianne
|